Dersin Adı | Acil İlaç Uygulamaları |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
IAY 210 | Güz/Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrenciler sahada ve hastane acil servislerinde kural ve tekniklere uygun, ilaç hazırlığı yaparak uygulayabilecektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Temel ilaç bilgisi, ilaçların sınıflandırılması, adlandırılması ve etkisi, ilaç uygulama yolları ve prensipleri, ilaç uygulamalarında sağlık personelinin mesleki ve yasal sorumluluğu, akut koroner sendromlarda acil ilaç uygulamaları, toksikasyonlarda ilaç uygulamaları, solunum sıkıntılarında ilaç uygulamaları, bilinç bozuklukları ve nörolojik acillerde kullanılan ilaçlar, CPR ilaçları, anaflaksi ve alerjik reaksiyonlarda kullanılan ilaçlar, gebelik ve kanama problemlerinde kullanılan ilaçlar, pediyarik acillerde kullanılan ilaçlar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş tanışma Temel ilaç bilgisi, İlaçların sınıflandırılması ve etkisi | Patient Treatment Protocols, 2016,135-137 |
2 | İlaç uygulamada sağlik personelinin mesleki ve yasal sorumlulukları | Patient Treatment Protocols, 2016,135-137 |
3 | Acil ilaç uygulama prensipleri, en çok tercih edilen yollar, ilaç dozlarının hesaplanması | Patient Treatment Protocols, 2016,135-137 |
4 | Akut koroner sendromlarda acil ilaç uygulamaları Kullanılan ilaçlar, etki mekanizmaları, terapötik yarar, hastane öncesi kullanım endikasyonları, kontrendikasyonları, dikkat edilecek noktalar, yol ve dozaj, ters reaksiyonlar ve yan etkileri, paramediklerin dikkat etmesi gerekenler, ilaç etkileşimleri | Patient Treatment Protocols, 2016,141,147,148,161,165,167 |
5 | Solunum sıkıntısı ile değerlendirilen hastada ilaç uygulamaları Kullanılan ilaçlar, etki mekanizmaları, terapötik yarar, hastane öncesi kullanım endikasyonları, kontrendikasyonları, dikkat edilecek noktalar, yol ve dozaj, ters reaksiyonlar ve yan etkileri, paramediklerin dikkat etmesi gerekenler, ilaç etkileşimleri | Patient Treatment Protocols, 2016, 139,149,157,161,162 |
6 | Toksikasyonlarda ilaç uygulamaları Kullanılan ilaçlar, etki mekanizmaları, terapötik yarar, hastane öncesi kullanım endikasyonları, kontrendikasyonları, dikkat edilecek noktalar, yol ve dozaj, ters reaksiyonlar ve yan etkileri, paramediklerin dikkat etmesi gerekenler, ilaç etkileşimleri | Patient Treatment Protocols, 2016,141,147,148,161,165,167 |
7 | Bilinç Bozukluğu saptanan hastada ilaç uygulamaları, kullanılan ilaçlar, etki mekanizmaları, terapötik yarar, hastane öncesi kullanım endikasyonları, kontrendikasyonları, dikkat edilecek noktalar, yol ve dozaj, ters reaksiyonlar ve yan etkileri, paramediklerin dikkat etmesi gerekenler, ilaç etkileşimleri | Patient Treatment Protocols, 2016,141,147,148,161,165,167 |
8 | ARA SINAV | ARA SINAV |
9 | Psikiyatrik aciller ve yoksunluk sendromunda ilaç uygulaması,kullanılan ilaçlar, etki mekanizmaları, terapötik yarar, hastane öncesi kullanım endikasyonları, kontrendikasyonları, dikkat edilecek noktalar, yol ve dozaj, ters reaksiyonlar ve yan etkileri, paramediklerin dikkat etmesi gerekenler, ilaç etkileşimleri | Patient Treatment Protocols, 2016,141,147,148,161,165,167 |
10 | Anaflaktik şok ve alerjik acillerde ilaç uygulamaları, kullanılan ilaçlar, etki mekanizmaları, terapötik yarar, hastane öncesi kullanım endikasyonları, kontrendikasyonları, dikkat edilecek noktalar, yol ve dozaj, ters reaksiyonlar ve yan etkileri, paramediklerin dikkat etmesi gerekenler, ilaç etkileşimleri | Patient Treatment Protocols, 2016, 139,149,157,161,162 |
11 | Kardiyopulmoner resusitasyonda ilaç uygulamaları, kullanılan ilaçlar, etki mekanizmaları, terapötik yarar, hastane öncesi kullanım endikasyonları, kontrendikasyonları, dikkat edilecek noktalar, yol ve dozaj, ters reaksiyonlar ve yan etkileri, paramediklerin dikkat etmesi gerekenler, ilaç etkileşimleri | Patient Treatment Protocols, 2016,141,147,148,161,165,167 |
12 | Pediatrik acillerde ilaç uygulamaları, kullanılan ilaçlar, etki mekanizmaları, terapötik yarar, hastane öncesi kullanım endikasyonları, kontrendikasyonları, dikkat edilecek noktalar, yol ve dozaj, ters reaksiyonlar ve yan etkileri, paramediklerin dikkat etmesi gerekenler, ilaç etkileşimleri | Patient Treatment Protocols, 2016,141,147,148,161,165,167 |
13 | Doğum Acillerinde ilaç Uygulamaları , kullanılan ilaçlar, etki mekanizmaları, terapötik yarar, hastane öncesi kullanım endikasyonları, kontrendikasyonları, dikkat edilecek noktalar, yol ve dozaj, ters reaksiyonlar ve yan etkileri, paramediklerin dikkat etmesi gerekenler, ilaç etkileşimleri | Hastane öncesi Acil Hasta Bakımı cilt-I-II Editör. Yrd.Doç.Dr. Ali EKŞİ. Ana yayını. İzmir, 2015,99-103 |
14 | Acil ilaç kartları | Paramedik İlaç kartları ,Ali Ekşi,Kitapana basım yayın dağıtım bilişim 1-50 |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi ve ödev sunumları | Paramedik İlaç kartları ,Ali Ekşi,Kitapana basım yayın dağıtım bilişim 1-50 |
16 | FİNAL | FİNAL |
Ders Kitabı | Hastane öncesi Acil Hasta Bakımı cilt-I-II Editör. Yrd.Doç.Dr. Ali EKŞİ. Ana yayını. İzmir, 2015 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 5 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 5 |
Proje | 1 | 20 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 35 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 65 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 1 | 16 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 5 | |
Proje | 1 | 15 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 11 | |
Final Sınavı | 1 | 11 | |
Toplam | 90 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır | X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir | X | ||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir | X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır | X | ||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | X | ||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür | X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir | X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | X | ||||
12 | Afet ve kriz durumlarında aktif olarak sorumluluk alır | X | ||||
13 | Acil Yardım işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest